mandag den 1. april 2013

Hvorfor navnet Corpyright?

Leave a Comment

CORPYRIGHT?

Hvad ligger der bag ved navnet corpyright, og hvorfor bruger jeg det alias på nettet?



Vi må have troet at det blev udtalt corporate den gang?

Navnet opstod for cirka 10 år siden. Det opstod fordi der skulle bruges et navn til vores band, og det band bestod af mig selv og min gode ven Kylle (Emil). Vi havde i vores tidlige teenageår brugt meget tid på at lege sammen, og især vores somre blev brugt på fodbold, badminton og tennis ude på vejen. Vi dyrkede rigtigt meget sport, 5 gange om ugen på nogle tidspunkter og vores afbræk synes at være computeren; den hurtigt voksende tidsfordriver, hvor vi spillede spil som The Sims, Simcity, andre strategispil og skydespil. En af vores favoritter blev klart The Sims hvor det gjaldt om at bygge det flotteste hus, og stolt vise det frem til vores forældre. Jeg var den eneste i min vennekreds der foruden Kylle blandt andet bestod af Bitten og Theis, som spillede musik ved siden af. Min mor havde købt et digitalpiano til mig, og jeg var vild med musik. På det tidspunkt i mit liv elskede jeg alt populær musik, og var ligesom alle andre unge teenagere på det tidspunkt.

Mig og Kylle synes dog at kunne enes om noget bestemt musik som vi hørte en del, og da musikprogrammet eJay pludselig kom frem til computer måtte vi bare have det.

eJay er et computerprogram hvor man, meget pædagogisk, kan sammensætte forskellige forindspillede lyde, samplings og riffs i en bestemt orden på en tidslinje således at når det er sammensat, så bliver det til en melodi. Det er et hamrende sjovt program at lege med, for man kan nemlig gemme den musik man laver. Endnu en gang kunne vi stolt gå til vores forældre og vise dem hvad vi havde lavet - 1 minut, 2,5 minut, ja 7 minutter langt var vores største hit dengang, og det hed "Nu stopper du Emil (Ikk' slå)"

Mig og Kylle havde det morsomt over alle grænser, og det var især fordi vi kunne indspille vores egne stemmer. Det kan godt være svært at forstå, men når man er 13-14 år gammel og hører ens egen stemme for første gang afspillet i et par højtalere, så lyder det altså bare underligt. Vores stemmer var ved at gå i overgang, så der var uendelige muligheder.

Vi lavede rigtigt mange sange, som desværre er forsvundet den dag i dag. Kun en lille håndfuld sange har overlevet (CD), og da vi gerne ville brænde vores første CD, ja så måtte vi også have et navn. Derfor lavede vi en sang til det formål, og navnet blev Corpyright. Hvorfor gjorde det det?

Jeg havde netop lært om ordet copyright på det tidspunkt her. Et ord som betyder, at noget materiale er beskyttet af copyright-loven. Man må altså ikke kopiere andres musik (lyd, video osv) og sige at det er ens eget. Da synes jeg, det var enormt komisk i tre forhold.

1) Programmet eJay havde lavet nogle lyde som potentielt kunne være genstand for tusindevis af sange som alle ville lyde ens; man kunne altså ikke seriøst lave en sang med eJay og sige at det var ens egen.
2) At bruge ordet copyright som egen genstand for sit eget felt - bruge ordet i sin næsten oprindelige form, og så alligevel langt fra er lidt det samme som ikke at tage det (ordet og brugen) seriøst.
3) Den musik vi lavede var i alle henseender lavet på baggrund af at have det sjovt. Der var ingen seriøsitet i hverken produktion, tekstlige forhold eller fremgangsmåde.

Musikprogrammet eJay



Sådan så vi ud nogle år senere.

I dag bruger jeg aliaset fordi det ligger mig så tæt. Det er noget som har fulgt mig lige siden og på en måde ligger det mig stadig nært hvorfor jeg valgte at bruge det dengang. Der er stadig noget komisk ved at bruge ordet i den form som jeg gør pga. betydningen af ordet copyright.

Jeg mener måske at der i bund og grund er for mange regler omkring copyright især i musik som afskrækker folk fra at høre den musik de gerne vil. Lad musikken være fri og tag den ikke så seriøst!

0 kommentarer: